Vrouwelijke ondernemers: wie zijn ze echt?

 In Artikels

enEnglish frFrançais

Onze maatschappij telt vandaag meer en meer vrouwelijke ondernemers. Maar weet jij wie ze precies zijn? We lieten de clichés achterwege en trokken op ontdekking uit.
Vrouwelijke ondernemers zijn zichtbaarder en meer aanwezig inde media dan vroeger, maar blijven voor velen nog steeds een mysterie.

De grootste opkomende markt ter wereld

Tijdens de zesde editie van het “Dell Women Entrepreneur Network” (DWEN) bevestigde de oprichtster van de “Global Entrepreneur Council” dat vrouwen de grootste opkomende markt wereldwijd zijn!
In België waren in 2016 slechts 33% van de zelfstandigen vrouwen. In 2017 was dat 34,5%. Er kan dus zeker nog vooruitgang worden geboekt, en dit wordt zelfs een prioriteit. Gendergelijkheid en empowerment van vrouwen staat immers ook op de lijst met de 17 doelstellingen van de Verenigde Naties voor 2020.

Weg met de clichés

Vrouwen die het willen maken, worden vaak belemmerd door clichés. Vrouwelijke ondernemers mogen geen privéleven of kinderen hebben, vrouwen zijn van nature zwakker dan mannen… Quora, een discussieplatform om de wereld beter te begrijpen, vroeg in 2014 onder welke vormen van discriminatie vrouwen te lijden hadden. Op deze vraag kwamen meer dan 100 antwoorden die deze clichés en discriminatie aan de kaak stelden.

Vertrouwen, capaciteiten en kapitaal

Chérie Blair, echtgenote van de Britse voormalige eerste minister Tony Blair, richtte een stichting op die vrouwelijk ondernemerschap ondersteunt. Volgens haar kunnen de problemen waarmee vrouwelijke ondernemers worden geconfronteerd, worden samengevat in drie c’s:

  • Confidence (vertrouwen): vrouwen hebben nog steeds te weinig zelfvertrouwen.
  • Capability (capaciteiten): sommige vrouwen hebben nog geen toegang tot alle nodige onderwijs.
  • Capital (kapitaal): kapitaal krijgen is meestal een moeilijke opdracht, maar voor vrouwen nog meer.

Een recent artikel in Harvard Business Review bevestigde deze vaststelling. De auteurs vroegen aan een organisatie die bedrijven ondersteunt om de bedrijven te analyseren die werden opgericht door mannen en vrouwen. Zij kwamen tot de conclusie dat bedrijven die door vrouwen worden geleid gemiddeld als minder levensvatbaar worden gezien als bedrijven met een man aan het hoofd. Het onderzoek onderstreepte echter dat vrouwen die het “sociale” aspect van hun bedrijf in de kijker zetten, vaker de fondsen verwerven die ze nodig hebben.

Een nieuwe generatie vrouwelijke ondernemers

Ondanks deze obstakels starten steeds meer vrouwen een eigen bedrijf. Uit een onderzoek van het consultingbureau PwC “The female millenial: a new era of talent” bleek dat vrouwen uit de millennial-generatie vaker de stap zetten richting het ondernemerschap dan hun voorgangsters. De nieuwe generatie heeft meer zelfvertrouwen en ambitie. Deze jonge vrouwelijke ondernemers laten zich niet dwarsbomen door clichés en banen de weg voor de volgende onderneemsters in spe.

Ondanks de struikelblokken zijn er dus steeds meer vrouwelijke ondernemers. Ze zijn een echte troef voor onze samenleving en verdienen onze steun. Hive5 is trouwens erg trots om zoveel vrouwelijke leden in haar community te hebben.

Recent Posts

Leave a Comment

apps, productivité, coworking